Pemilihan penyedia perkhidmatan web hosting yang sesuai dan boleh dipercayai adalah langkah penting untuk berada dalam talian, terutamanya jika anda melancarkan laman web perniagaan. Hos bukan sahaja menjadikan laman web anda boleh diakses oleh orang lain, tetapi mereka juga menawarkan perkhidmatan berkaitan dengan pengurusan pelayan dan perisiannya, sokongan, jalur lebar, kelajuan, dan sebagainya.

Web hosting percuma datang dengan kos tersembunyi

Had Jalur Lebar (Bandwidth)

Had jalur lebar (kadang-kadang dirujuk secara longgar sebagai “trafik” atau “pemindahan data”) adalah jumlah bait yang diperlukan untuk memindahkan laman web anda kepada semua pengunjung apabila mereka melayari kandungan anda. Adakah hosting menyediakan ruang yang mencukupi untuk keperluan anda? Untuk memberikan anda gambaran kasar mengenai keperluan trafik laman web biasa, kebanyakan laman web baru yang tidak menyediakan video atau muzik menggunakan kurang daripada 3 gigabait jalur lebar sebulan. Jika anda menjangkakan perkembangan pesat pada masa hadapan atau keperluan anda termasuk audio, video, dan sebagainya, pertimbangkan ruang tambahan yang ditawarkan oleh penyedia hosting berbayar.

Jika anda berfikir untuk menggunakan hos percuma, fikirkan dahulu tentang saiz laman web anda dan berapa ramai pengunjung yang anda jangka setiap hari. Banyak hos web percuma mengenakan had harian atau bulanan pada jumlah trafik yang boleh digunakan oleh laman web anda. Jika kandungan anda mempunyai banyak imej atau video yang menarik lebih ramai pengunjung daripada jumlah yang “dipersetujui” setiap hari/minggu/bulan, hos berhak untuk melumpuhkan laman web anda kerana melanggar kontrak – atau menghantar bil kepada anda.

Satu lagi pertimbangan sebelum menggunakan penyedia hos percuma ialah mereka sering mengenakan had maksimum pada saiz fail yang anda muat naik. Jika anda ingin mengedarkan perisian atau imej resolusi tinggi, hos berbayar menawarkan keupayaan untuk memuatkan saiz fail yang lebih besar yang anda perlukan.

Pengiklanan

Ramai, tetapi tidak semua, hos percuma meletakkan iklan di laman web anda untuk menampung kos menyediakan ruang web percuma. Kebanyakan orang tidak suka dengan sepanduk komersial dan pop-up. Laman yang dipenuhi dengan iklan biasanya dianggap berkualiti rendah dan bahkan spam, yang boleh menjejaskan pengunjung. Untuk berada di pihak yang selamat, semak cetakan halus untuk melihat sama ada iklan dijangka sebagai pertukaran untuk hosting percuma sebelum anda mendaftar.

Mengapa perlu membayar untuk web hosting?

Pilihan Peningkatan

Pastikan hos memberikan ruang kepada laman web anda untuk berkembang. Kebanyakan laman web baru bermula dengan shared hosting yang agak berkuasa pada masa kini. Walau bagaimanapun, apabila anda menjangkakan laman web anda akan berkembang dalam beberapa tahun, anda mungkin perlu mempertimbangkan pelayan yang lebih berkuasa (seperti virtual private server atau dedicated server). Semak sama ada hos mempunyai pelan yang sesuai untuk dinaik taraf dan pastikan proses peningkatan adalah semudah mungkin.

Uptime/Waktu Operasi (Kebolehpercayaan)

Baca dan fahami sebarang had yang dikenakan ke atas jalur lebar yang anda gunakan, dan pilih pelan yang sesuai. Jika laman web anda akan memasukkan video, audio, atau elemen lain yang memerlukan tahap jalur lebar yang lebih tinggi, anda perlu memilih pelan yang sepadan dengan keperluan anda.

PHP, .htaccess, SSH, MySQL, FTP dan lain-lain

  • Jika anda perlu memasang PHP atau Perl, pastikan anda boleh melakukannya tanpa perlu mendapatkan kelulusan daripada hos anda. Jika tidak, anda perlu menunggu sehingga mendapat kebenaran mereka sebelum anda boleh melaksanakan fungsi tersebut di laman web anda.
  • Jika anda ingin melakukan perkara seperti menyesuaikan halaman ralat anda (mesej yang dipaparkan apabila pelawat tiba di halaman yang tidak wujud di laman web anda), melindungi laman anda daripada pencurian jalur lebar dan hotlinking, serta melindungi folder anda dengan kata laluan, anda memerlukan keupayaan untuk mencipta atau mengubah fail “.htaccess“.
  • Akses SSH berguna untuk menyelenggara pangkalan data seperti MySQL dan apabila anda mahu menjalankan blog atau sistem pengurusan kandungan.
  • FTP adalah kaedah yang popular untuk memindahkan halaman web dan fail lain daripada komputer tempatan ke komputer hos web (pelayan) supaya ia boleh dilihat oleh sesiapa sahaja di seluruh dunia. Sesetengah hos tidak membenarkan anda mereka bentuk dan memuat naik halaman anda sendiri. Sebaliknya, mereka meminta agar halaman anda direka dan dimuat naik menggunakan pembina laman web dalam talian mereka. Kecuali anda adalah pemula sepenuhnya dan merancang laman yang sangat ringkas, pastikan anda mempunyai akses FTP atau sekurang-kurangnya keupayaan untuk memuat naik halaman anda melalui e-mel atau pelayar.

Panel Kawalan

Tujuan panel kawalan adalah untuk membolehkan anda mengurus pelbagai aspek akaun hosting laman web anda sendiri. Anda sepatutnya menjangkakan panel kawalan daripada hos komersial supaya anda boleh melakukan tugas penyelenggaraan harian tanpa perlu menunggu sokongan teknikal untuk membuat perubahan yang mudah. ‘cPanel’ menyediakan papan pemuka yang mudah untuk menguruskan alamat e-mel, kata laluan akaun, dan konfigurasi pelayan asas. Ia boleh memakan masa jika perlu melalui operator sokongan teknikal atau dikenakan bayaran tambahan setiap kali anda ingin melakukan tugas pentadbiran yang mudah.

Hosting Pelbagai Domain

Adalah biasa untuk memiliki lebih daripada satu domain kerana harganya yang murah pada masa kini, dan sukar untuk menahan keinginan untuk memiliki beberapa domain. Dalam kes ini, anda perlu menyediakan ruang hosting tambahan untuk domain tambahan. Untuk memudahkan proses hosting, adalah mungkin untuk menjadi hos kepada lebih daripada satu domain daripada satu akaun. Setiap laman web berasingan yang dihoskan dalam akaun yang sama dipanggil domain tambahan (addon domain). Kebanyakan penyedia hosting kongsi membenarkan domain tambahan. Adalah dinasihatkan untuk menyemak terlebih dahulu bagaimana mereka mengenakan bayaran untuk perkhidmatan ini.

Kos

Adalah biasa untuk memiliki lebih daripada satu domain kerana harganya yang murah pada masa kini, dan sukar untuk menahan keinginan untuk memiliki beberapa domain. Dalam kes ini, anda perlu menyediakan ruang hosting tambahan untuk domain tambahan. Untuk memudahkan proses hosting, adalah mungkin untuk menjadi hos kepada lebih daripada satu domain daripada satu akaun. Setiap laman web berasingan yang dihoskan dalam akaun yang sama dipanggil domain tambahan (addon domain). Kebanyakan penyedia hosting kongsi membenarkan domain tambahan. Adalah dinasihatkan untuk menyemak terlebih dahulu bagaimana mereka mengenakan bayaran untuk perkhidmatan ini.

Kebanyakan hos komersial menawarkan fleksibiliti dalam memilih cara pembayaran, dengan pelan pembayaran bulanan atau tahunan; pelan tahunan biasanya memberikan kadar yang lebih murah. Setelah anda yakin bahawa mereka menawarkan perkhidmatan yang boleh dipercayai, anda boleh beralih kepada pembayaran tahunan yang lebih murah, atau menukar hos dengan cepat jika mereka tidak memenuhi jangkaan anda.

Akhir sekali, mari bincangkan pembaharuan. Jika anda berpuas hati dengan harga pakej, periksa harga untuk pembaharuan. Ini adalah norma dalam industri untuk menawarkan harga pendaftaran yang rendah tetapi mengenakan caj yang jauh lebih tinggi pada pembaharuan. Kecuali anda sanggup menukar hos setiap beberapa tahun, harga pembaharuan adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan.

E-mel

Jika anda ingin menjadi hos kepada akaun e-mel di samping laman web anda, pastikan hos anda membenarkan anda menyediakan alamat e-mel yang anda inginkan pada domain anda – sebelum mendaftar. Ia kelihatan kurang profesional jika anda menggunakan alamat e-mel rawak yang tidak dikaitkan dengan domain anda: Bukankah info@yourdomain.com kedengaran lebih profesional daripada info.yourdomain@gmail.com?

Jika e-mel disediakan, ia tidak menjadi masalah besar. Terdapat cara lain untuk mendapatkan akaun e-mel dengan nama domain anda sendiri.

Sokongan Teknikal

Masalah boleh berlaku pada masa yang paling tidak sesuai, jadi pastikan hos anda mempunyai sokongan profesional 24/7/365. Anda memerlukan seseorang yang boleh membantu apabila anda menghadapi kecemasan, dan pastikan orang yang menjawab panggilan itu dilengkapi dengan pengetahuan teknikal untuk membantu anda, pada masa itu juga. Untuk mendapatkan gambaran tentang kualiti sokongan, baca ulasan dalam talian yang menggambarkan pengalaman pelanggan sebenar.

Akan ada masa di mana anda mempunyai pertanyaan yang tidak mendesak. Anda mungkin mahu menyelesaikannya pada masa anda sendiri sambil memahami tetapan pelayan anda dengan lebih baik. Adakah hos mempunyai pangkalan pengetahuan atau Soalan Lazim (FAQ) untuk membantu anda memahami dengan lebih lanjut? Sama ada anda lebih suka berbual melalui telefon atau mempunyai dokumentasi lengkap untuk menyelesaikan masalah sendiri – pastikan sumber tersebut tersedia.

Shares:
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *