TechnologiesWebhosting

Bagaimana Web Hosting Berfungsi

Web hosting berlaku apabila fail-fail yang membentuk sesebuah laman web dimuat naik dari komputer tempatan ke pelayan web. Sumber pelayan (RAM, ruang cakera keras, dan jalur lebar) diperuntukkan kepada laman web yang menggunakannya.

Pembahagian sumber pelayan berbeza-beza bergantung pada jenis pelan hosting yang dipilih. Untuk memilih pelan hosting yang sesuai, anda perlu membezakan antara pelan yang tersedia. Ini tidak semestinya rumit. Untuk pembaca yang tidak berteknikal, mari gunakan analogi mudah: Memilih web hosting adalah seperti mencari ruang pejabat.

Bagaimana anda memutuskan jenis ruang pejabat yang sesuai untuk keperluan anda? Adakah meja kerja di ruang co-working terbuka sudah memadai, atau anda perlukan sesuatu yang lebih baik seperti pejabat dalam pusat perniagaan? Adakah anda berniat untuk berkembang dengan cepat atau mengharapkan ramai orang datang dan pergi? Adakah anda mempertimbangkan untuk menyewa seluruh bangunan atau mungkin membina ruang anda sendiri?

Selain daripada gaya pejabat yang anda gunakan, terdapat pertimbangan lain. Seberapa mudah bilik diakses, fungsi yang ditawarkan (seperti papan putih, internet berkelajuan tinggi, dan kemudahan lain), lokasi, dan kos keseluruhan. Pertimbangan-pertimbangan ini akan menentukan keperluan anda dan membantu membuat keputusan mengenai jenis pejabat yang sesuai untuk anda. Mari bandingkan proses pemilihan ini dengan menentukan web hosting yang sesuai.


Shared hosting

Shared hosting adalah seperti menyewa meja kerja di pejabat terbuka yang sibuk dan bising atau ruang co-working. Anda mempunyai semua kemudahan moden: meja, sambungan internet, dan sedikit alat tulis, tetapi anda berkongsi ruang dengan pekerja lain termasuk dapur, pencetak, dan tandas. Anda tidak boleh membuat sebarang perubahan pada ruang seperti memasang papan putih dan sebagainya. Ini adalah pilihan popular untuk melancarkan laman web kecil tetapi tidak sesuai untuk projek komersial berskala besar.


Virtual Private Server (VPS)

Virtual Private Server (VPS) adalah langkah yang baik daripada shared hosting. Perniagaan bersaiz sederhana akan mendapat manfaat daripada menyewa pejabat di dalam taman perniagaan. Dengan VPS, pengguna diasingkan antara satu sama lain. Anda mempunyai jiran, tetapi anda kurang bergantung kepada mereka, dan anda boleh membuat sebarang perubahan (penyesuaian) seperti yang anda mahukan serta mengatur tempat kerja anda sendiri.


Dedicated Server

Menggunakan seluruh bangunan pejabat adalah seperti hosting di atas pelayan khusus (dedicated server). Ia adalah pilihan yang lebih mahal dan terbaik untuk laman web yang mementingkan kebolehpercayaan dan prestasi tinggi. Oleh kerana anda mengawal seluruh ruang, anda mempunyai lebih banyak kuasa dalam konfigurasi dan banyak ruang, tetapi ia tidak berbaloi jika anda tidak akan menggunakan semua ruang yang disediakan.

Kita akan membincangkan setiap jenis hosting ini dengan lebih terperinci kemudian dalam artikel.

Shares:
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *