Secara ringkasnya, web hosting adalah proses menyewa atau membeli ruang untuk menempatkan sebuah laman web di World Wide Web. Kandungan laman web seperti HTML, CSS, dan imej mesti ditempatkan di atas pelayan untuk boleh dilihat secara dalam talian.

Penyedia hosting memperuntukkan ruang pada pelayan web untuk laman web menyimpan fail-failnya, mereka sedang menghoskan laman web tersebut. Web hosting membolehkan fail-fail yang membentuk sesebuah laman web (kod, imej, dan sebagainya) tersedia untuk dilihat secara dalam talian. Setiap laman web yang pernah anda lawati dihoskan di atas pelayan.

Jumlah ruang yang diperuntukkan pada pelayan untuk sesebuah laman web bergantung kepada jenis hosting. Jenis-jenis hosting utama adalah shared, dedicated, VPS, dan reseller. Mereka dibezakan berdasarkan jenis teknologi yang digunakan untuk pelayan, tahap pengurusan yang disediakan, dan perkhidmatan tambahan yang ditawarkan.

Definasi Web Hosting

Apa sebenarnya pelayan? Pelayan adalah komputer yang menghubungkan pengguna web lain ke laman anda dari mana-mana sahaja di dunia. Seperti yang dinyatakan, penyedia perkhidmatan web hosting mempunyai pelayan, sambungan, dan perkhidmatan berkaitan untuk menghoskan laman web. Dengan menawarkan pelbagai pelan hosting, mereka memenuhi pelbagai keperluan hosting, dari blog kecil hingga organisasi besar.

Jika anda merancang untuk membina kehadiran dalam talian, web hosting yang boleh dipercayai adalah penting. Terdapat beratus-ratus hos web yang tersedia hari ini dengan menyediakan ribuan jenis perkhidmatan web hosting. Pelan-pelan ini berkisar dari percuma dengan pilihan yang terhad hingga perkhidmatan web hosting mahal yang khusus untuk perniagaan. Pelan yang anda pilih bergantung terutamanya pada bagaimana anda merancang untuk menggunakan laman web anda dan berapa banyak bajet yang anda tetapkan untuk hosting.

Memilih pelan hosting yang tepat bermakna mempunyai akses kepada peruntukan sumber yang betul untuk memastikan laman web anda memuat dengan pantas dan boleh dipercayai untuk pengunjung anda. Fikirkan berapa banyak perniagaan hari ini yang beroperasi terutamanya dalam talian; jualan dan prospek perniagaan mereka datang dari laman web mereka. Jika seseorang melayari laman web dan terdapat masalah — ia mengambil masa yang terlalu lama untuk dimuatkan atau tidak muncul langsung — pelanggan berpotensi tidak akan menunggu. Mereka akan keluar dari laman tersebut dan mencari laman yang berfungsi dengan betul dan boleh memberikan apa yang mereka cari dengan lancar.

Jika anda baru dalam mengendalikan laman web, web hosting dan istilah berkaitannya boleh menjadi topik yang membingungkan. Ramai pemilik laman web baru telah menggunakan pilihan yang paling murah atau apa sahaja yang dibundel dengan pembelian nama domain mereka dengan anggapan salah bahawa semua pilihan hosting adalah sama. Ini boleh menjadi kesilapan yang mahal.

Artikel ini merangkumi segala yang anda perlu tahu tentang web hosting dan bagaimana memilih yang betul adalah penting untuk kejayaan laman web anda, dalam cara yang mudah difahami.

Shares:
1 Comment
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *